Kom i godt humør med disse 5 tips

Forfatter: Publiceret: Sep 01,2020

Er du deprimeret eller bare i lidt dårligt humør? Det kender vi godt – den slags går alle mennesker igennem. Heldigvis er der flere ting, der kan løfte humøret, og her er 5 gode tips til at blive gladere på ganske kort tid!

1. Smil

Når vi smiler, er det som regel et tegn på, at vi er glade og i godt humør. Det er en naturlig reaktion, når vi hører noget sjovt, ser nogle mennesker vi godt kan lide, eller oplever noget positivt. Men forskning viser faktisk, at hjernen kan manipuleres. Ved at smile, selv når du ellers ikke er glad, aktiverer du den del af hjernen, der er forbundet med glæde og lykke. Selv et fremtvunget smil har i undersøgelser vist sig at stimulere produktionen af dopamin og serotonin i hjernen. Det er altså en let vej til et lidt bedre humør, hvis du har brug for et løft.

2. Læs nogle sjove jokes

En anden nem måde at komme i bedre humør på er ved at læse jokes. Det skal selvfølgelig være gode jokes – for når vi hører ting, som vi synes er sjove, glemmer vi ofte alle bekymringerne. Og selv hvis det kun er i en kort periode, så er det positivt. Hvis du har nogle sjove venner, så tilbring mere tid med dem – det løfter rent faktisk humøret. Ellers kan du altid læse jokes på nettet, og du finder tonsvis her på hjemmesiden.

3. Få noget motion

Regelmæssig motion har også vist sig at være godt for humøret. Måske har du hørt om “runner’s high” som er en betegnelse for den positive følelse folk oplever efter en løbetur. Det skyldes at kroppen frigiver diverse feel-good hormoner, når vi er fysisk aktive. Styrketræning og sport har samme effekt som konditionstræning, så du kan frit vælge din motionsform! Man mærker både en effekt under og efter man har trænet. Men der er også en langvarig effekt, og mange forskere mener, at personer med depression kan nyde ekstremt godt af regelmæssig bevægelse.

4. Prøv CBD olie

Har du hørt om CBD olie? Det er en olie, der kommer fra cannabisplanten, men der er ingen psykoaktiv effekt på samme måde som at ryge cannabis, da det aktive stof THC stort set frasorteres, når olien dannes. I et par år har CBD olie været populært, og det skyldes blandt andet oliens positive virkning på humøret. Olien kan både være smertestillende, hvis du har nogle fysiske problemer, og den kan ligeledes hjælpe mod angst. Desuden menes det, at CBD olie har neurobeskyttende egenskaber, hvilket kan være positivt i forbindelse med mange sygdomme, men også i forbindelse med humøret. Inden du begynder at tage CBD olie, bør du sætte dig ind i fordelene og virkningen, samt finde den rette mængde at indtage.

5. Få mere solskin

En sidste naturlig kilde til godt humør er naturligvis solen. De fleste af os erfarer, at vi har det bedst om sommeren, og det er typisk den årstid, der går hurtigst. Årsagen er formodentligt solen, som har positive effekter på humøret. Solskin frigiver negative ioner (hvilket faktisk er positivt) og når huden rammes af direkte sollys, begynder vi at danne det ultra vigtige D-vitamin. Så hvad kan man overordnet gøre for at komme i bedre humør? Der er er mange forskellige metoder, men du kan først og fremmest give et smil, læse et par jokes, motionere en smule, se nærmere på CBD olie, og få noget solskin, når vejret ellers er godt!

FØLG OS